Thursday, February 4, 2010

Keistimewaan Umat Nabi Muhammad

Keistimewaan Umat Nabi Muhammad

Pada suatu hari, Iblis datang menghadap dan berdialog dengan Nabi Muhammad. Dia menceritakan segala perbuatan jahatnya ke atas manusia semenjak daripada zaman Nabi Adam lagi. Inilah di antara dialog yang berlaku di antara Iblis dan Nabi Muhammad:

Nabi Muhammad: "Wahai Iblis terkutuk, apakah yang kamu kelirukan?"

Iblis: "Wahai Muhammad yang mulia. Sebenarnya aku keliru dan hairan dengan dua perangai manusia yang ada pada manusia iaitu, pertama, mereka mengaku mereka cinta kepada Allah tetapi mereka setia kepada aku dengan melakukan pelbagai kejahatan. Kedua, mereka marah kepada aku tetapi mereka patuhi hasutan dan godaanku."

Kemudian Allah berkata, "Wahai Iblis yang terkutuk. Demi kemuliaanku dan kebesaranku, Aku anugerahkan ke atas pengikut - pengikut Muhammad dua kebahagiaan. Pertama, cinta mereka kepadaku menjadi penebus segala kesalahan mereka. Kedua, kemarahan mereka kepada kamu juga menjadi penebus kesalahan mereka."

Selepas diberitahu perkara itu oleh Allah, Nabi Muhammad kemudian terus menyampaikan kata - kata Allah itu kepada Iblis. Iblis tercengang apabila mendengarnya.

Kemudian Nabi Muhammad berkata: "Wahai Iblis yang terkutuk. pergilah dari sini!"

Dengan perasaan hampa dan sedih Iblis itu pun pergi dari situ sambil mengenang untung nasibnya. Dia tidak sangka Allah memberi keistimewaan yang sebegitu rupa kepada pengikut - pengikut Nabi Muhammad.

No comments:

Post a Comment