Tuesday, May 8, 2012

Ber Inspirasi kan Dunia yang Tua

MANUSIA.....Saya berinspirasikan kata2 Bekas Mufti Perlis DrMAZA (Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin) .. Manusia ni terkadang terhukum bukan kerana NIATnya tetapi mereka seringkali terhukum kerana JALANnya .. Niat dah baik, dah cantik dah SUPERB ... Tapi caranya MasyaALLAH ... Nampak sangat xde keikhlasan dalam menyampaikan sesuatu perkara yang baik ... Yes memang betul ... KeIKHLASAN dan KeJUJURAN itu penting ... Wajib ada dalam setiap Manusia bergelar DAIE .. Tapi kalau nak ikutkan kepada keIKHLASAN dan KeJUJURAN Sami Buddha lebih IKHLAS dan JUJUR barang kali mengajak kepada kebaikan, tetapi adakah JALANnya baik untuk kita Sebagai UMAT ISLAM ??Tentunya TIDAK .. Manusia kadang2 terlupa, leka dan tak sensitive dengan apa yang ada disekeliling .. Mereka tahu yang sesuatu perkara itu buruk untuk dilakukan tetapi untuk melunaskan sesuatu matlamat, mereka x ambil peduli pun tentang hukum hakam agama yang telah di GAZETTE kan, dan larangan2 dalam ISLAM dan apabila ada golongan yang lain sedar akan kesalahan mereka, mereka tanpa segan silu, memandai2 menggunakan fahaman mereka sendiri tentang agama, tanpa merujuk dulu kepada yang lebih ARIF tentang perkara2 itu .. Sebab itulah sekarang ni, banyak kekeliruan yang berlaku dan tanpa disedari apa yang dirancangkan oleh musuh2 ISLAM telah tercapai dek kerana KEKELIRUAN dan tiadanya PERSEFAHAMAN sesama UMAT ISLAM itu sendiri dan pada akhirnya apa yang akan terjadi adalah kita hanya seperti BUIH2 di lautan, sesuai dengan hadith RASULLULLAH S.A.W diriwayatkan daripada Thauban R.A. , RASULLULLAH S.A.W Bersabda : “Setelah AKU wafat,setelah lama AKU tinggalkan dunia yang fana ini, UMAT ISLAM akan LEMAH. Di atas kelemahan itu orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.” Maka PARA SAHABAT R.A. bertanya, ”Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?” Sabda Baginda S.A.W lagi : “Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka tidak ubah SEPERTI BUIH2 DI LAUTAN.” SAHABAT bertanya lagi, “Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?” Jawab RASULLULLAH S.A.W, “Kerana dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit AL-WAHN.“ SAHABAT bertanya lagi, “Apakah itu AL-WAHN?” RASULLULLAH S.A.W bersabda, “CINTAKAN DUNIA DAN TAKUTKAN MATI” Jadi apa tunggu lagi saudara2ku ... Bangunlah dari mimpi duniawi ini .. Sesungguhnya aku menulis kerana bukanlah kerana aku Umat yang BAIK ... Tetapi aku hanyalah Umat yang akan cuba sedaya upayaku untuk menghidupkan ROHku Supaya tidak mati sebelum AJALku.. InshaALLAH
-Fahme Aizuddin Dzulkifly-

2 comments: