Tuesday, March 13, 2012

Misi Menjadi Ibnu Auf R.A


Assalamualaikum Saya mulakan bicara . . Bismillahirahmanirahiim ..
Selawat dan Salam ke atas junjungan Agung Rasul Muhammad S.A.W ... Mohon berkat syafaat Baginda semoga menjadi insan cemerlang DUNIA dan AKHIRAT..

Setelah berkurun tidak menjengah blog ni, akhirnya hati terbuka untuk meluahkan apa yang telah saya lalui sepanjang minggu ini..Secara keseluruhannya, SubhanaAllah cukup HEBAT..

Saya ingin sangat nak berkongsi tentang kehebatan "THE JEWEL IN THE ISLAMIC WORLD" iaitulah tak lain dan tak bukan Sahabat Baginda S.A.W Insan yang dijanjikan Syurga oleh Baginda S.A.W.....ABDURRAHMAN AUF R.A..

Abdurrahman ni kawan2, diceritakan adalah salah seorang sahabat Rasulullah yang mula2 memeluk Islam dan salah seorang sahabat yang terkaya sebagaimana juga halnya dengan Saiyidina Uthman Bin Affan R.A dan Saiyidina Abu Bakar R.A .. . .Menurut Ahli sejarah, Abdurrahman Auf dilahirkan 10 tahun sesudah tahun gajah maksudnya kat sini beliau lahir 10 selepas Rasul S.A.W lahir..Beliau ni kawan2 hidup sebagai seorang pemuda Quraisy kat kota Mekah yang masa tu penuh dengan macam2 kemaksiatan jahiliah contohnya penyembahan berhala dan macam2 lagilah. Namun walau macammana pun Abdurrahman ni terhindar dari kejahatan yang berleluasa masa tu...Bahkan masa sebelum peluk Islam lagi, Abdurrahman dah mempunyai anggapan bahawa minuman arak itu adalah satu benda yang dilarang. Macam tulah hebat sekali keperibadian sahabat Rasul S.A.W ni kawan2.

Abdurrahman dalam 1 sabda Rasul S.A.W yang bermaksud "Abdul Rahinan Bin Auf adalah saudagar Tuhan " sebagai tanda pujian atas usahanya menegakkan ISLAM dengan harta kekayaan. Dalam 1 lagi riwayat Rasul S.A.W pernah bersabda bermaksud "Sesungguhnya mereka yang memelihara keluargaku setelah Aku wafat adalah manusia yang benar dan manusia yang mempunyai kebajikan. Dalam hal ni kawan2 Abdurrahmanlah salah seorang sahabat yang menyahut seruan Rasulullah s.a.w kerana beliaulah yang menyiapkan kemudahan untuk Ummul Mu'minin Saiyidatina Aisya R.A dalam melakukan ibadah haji di bawah lindungan beliau.

Kebaikan Abdurrahman ni dapat kita lihat dalam satu kisah yang mana satu hari Abdurrahman memberikan makanan kepada tamunya, tiba2 beliau menangis lalu orang pun bertanya, "Mengapakah engkau menangis hai Ibnu Auf ?" Ia lalu menjawab, "Nabi telah wafat, sedangkan ia dan keluarganya tidak pernah kenyang oleh roti gandum".
Hebatkan kawan2 sahabat2 Rasul S.A.W.

Pada tahun 31 Hijrah, setelah menempuh hidup didunia yang selama 74 tahun, pulanglah tokoh sahabat besar ini kerahmatullah. Dalam usia 75 tahun. Diceritakan waktu beliau wafat, beliau ni sehelai sepinggang.. Wallahu Allam..

BERSAMBUNG> . . . . . . . . . .

No comments:

Post a Comment